Skip to content

FER PREGUNTES, Viatge d’Exploració!

2 agosto, 2014

“El líder del passat edudasra una persona que sabia com donar instruccions. El líder del futur serà una persona que sàpiga com preguntar. ” Peter Drucker

Hi ha moltes formes com classificar les preguntes, una és com preguntes obertes o preguntes tancades. Les tancades són les que es responen amb un monosíl·lab o les que proposen un nombre limitat d’opcions: T’agrada el pastís de xocolata? Vens o et quedes? No veus que això està malament?

Com veus, les preguntes tancades no obren moltes possibilitats, més aviat les tanquen. No contribueixen a indagar en els pensaments, emocions o comportament de la persona o grup amb qui parles. Els jutgen i limiten. Retenen a les teves mans el control de la conversa.
Les preguntes obertes, conviden al diàleg, a obrir-se, a compartir. Compara les preguntes anteriors amb les següents:  Quin és el teu menjar favorit? Què t’agradaria fer? Com valores aquesta activitat?

Quan es formulen preguntes obertes, sense judicis ni valoracions, el diàleg s’obre i dónes llibertat al teu interlocutor per expressar obertament els seus pensaments, emocions o conductes. En comptes de provocar l’autojustificació, conviden al autodescobriment. Cedeixes a l’altre el control de la conversa.

Les falses preguntes obertes tanquen i a més jutgen. Si el que busques és que el teu interlocutor participi, se senti còmode i sigui sincer en les seves respostes, cuida’t molt de plantejar falses preguntes obertes, que amaguen els teus propis judicis de valor sobre el tema: Com pots suportar fer tants deures?

Has tancat la porta completament, no li 8782546-puertas-abiertas-y-cerradasdeixes sortida al teu interlocutor, qui possiblement es posi a la defensiva perquè capta immediatament que l’estàs jutjant negativament.

Que diferent seria preguntar-li: De 0 a 10, com valores la satisfacció que et produeix fer deures?  Ara el convides a esplaiar-se. Si l’horari és extenuant possiblement el valori amb un 1 i t’expliqui el dur que és fer deures o el poc temps que té per jugar. Per contra, si li agrada fer deures, la mateixa pregunta funcionarà igual de bé, perquè és neutral en no estar carregada amb els teus propis judicis de valor. T’explicarà com l’agrada quan li surten bé els deures o quan els pares el feliciten.

En qualsevol dels dos casos, un co
p explicats els motius per a la nota assignada, pots seguir indagant usant la mateixa pregunta: Què haurien de tenir els deures perquè li donessis un 10?

La mateixa pregunta funciona igual de bé per a les dues situacions, perquè en cap cas has jutjat ni valorat. En ambdós la persona se sent còmoda. Des de la connexió, ara podeu entaular un diàleg constructiu: què es pot fer per millorar, amb independència de quin sigui el punt de partida, una nota baixa o una nota alta.

 

Aquí també tenen cabuda les preguntes tancades per comprovar el progrés:

Et sents [descripció del seu sentiment]. És correcte?

Vols que explorem [aspecte]?

Busca construir, explora la terra comuna, obre vies. Les presentacions, les reunions, les converses són un viatge d’exploració i aventura. El viatge comença on esteu ara i acaba on us agradaria estar. L’objectiu d’aquest viatge no és saber més sinó fer més. Convida als teus audiències a l’obertura i a la participació a través de les preguntes obertes.

Anuncios
No comments yet

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: